බදුලු දුම්රිය ගමනට පෙර

හැඳින්වීම

වර්තමානයේ ශ්‍රී ලංකා දුම්රිය සේවයේ දුම්රිය මාර්ගය දිවයින පුරා කි.මි. 1449 ක දුරක විහිදී පවතී. ප්‍රධාන (බදුල්ල) මාර්ගය, මාතලේ මාර්ගය, පුත්තලම් මාර්ගය, උතුරු (කන්කසන්තුරේ) මාර්ගය, තලෙයි මන්නාරම් මාර්ගය, මඩකලපු මාර්ගය, ත්‍රිකුණාමල මාර්ගය, මුහුදුබඩ මාර්ගය සහ කැළණිවැලි මාර්ගය යනුවෙන් මගී ප්‍රවාහන මාර්ග 9 කි. මීට අමතරව කොළඹ වරාය, කොලොන්නාව තෙල් සංකීර්ණය සහ අරුවක්කාල් හුණු ගල් නිධිය දක්වා ද භාණ්ඩ ප්‍රවාහනය සඳහා දුම්රිය මාර්ග තිබේ. මෙම සියලුම මාර්ග අඩි 5 අඟල් 6 පළල වන අතර උතුරු දුම්රිය මාර්ගයේ තාන්ඩිකුලම සිට ඉහලට වූ කොටසත් මැදවච්චියෙන් ඇරඹෙන තලෙයි මන්නාරම් මාර්ගයත් ත්‍රස්තවාදී කටයුතු නිසා විනාශ වී තිබේ. මෙරට අඩි 2 අඟල් 6 පළල, පටුදුම්රිය මාර්ග පද්ධතියකත් ද තිබුණු නමුත් දැන් එම මාර්ග ඉවත් කර හෝ පුළුල් මාර්ග බවට පරිවර්තනය කර තිබේ.

කොළඹ කොටුව සහ අවට

ලංකාවේ තිබෙන ප්‍රධානතම දුම්රිය ස්ථානය තමයි කොළඹ් කොටුව දුම්රිය ස්ථානය. කොටුව කිව්වට ඇත්තෙන්ම මෙය පිහිටා ඇත්තේ පිටකොටුවේ ඕල්කට් මාවතේ. කොටුව දුම්රිය පල ලංකාවේ නොදන්න කෙනෙක් නෑ…ඒ දුම්රිය නිසාම නෙවෙයි, ඔය ලොකු ලොකු උද්ඝොෂණ, උපාවාස එහෙම දුම්රිය පල ඉදිරිපිට පැවැත්වෙන නිසා මේ ස්ථානය හරි ප්‍රසිද්ධයි. මුහුදුබඩ මාර්ගයේ දුම්රිය හැර මෙරට සියලුම දුර ගමන් දුම්රිය සේවා ඇරඹෙන්නෙ කොළඹ කොටුවෙන්. මුහුදුබඩ මාර්ගයේ දුම්රිය ගමන් ඇරඹෙන්නෙ මරදානෙන්. නමුත් 1864 දෙසැම්බර් 27 වෙනිදා ලංකාවේ පළමු දුම්රිය ධාවනය වුනේ මෙතැනින් නෙවෙයි. එකල කොළඹ කොටුව නමින් දුම්රිය පලක් නොතිබුණ අතර දැන් ජාතික දුම්රිය කෞතුකාගාරය පවතින පරිශ්‍රයේ ඉදිව තිබූ කොළඹ අන්ත්‍ය නමින් පැවති දුම්රිය ස්ථානයකින් දුම්රිය ගමන් කටයුතු සිදු කෙරුණි. කලක් දුම්රිය දෙපාර්තුමේන්තුවේ ගබඩාවක් ලෙස පැවති එම ගොඩනැගිල්ල දුම්රිය කෞතුකාගාරය ඉදිකිරීම මගින් සංරක්ෂණය කර තිබීම සතුටට කරුණකි. වත්මන් කොළඹ කොටුව දුම්රිය පල විවෘත වී තිබෙන්නේ 1917 දීය. ඊට පෙරද කොටුව හා පිටකොටුව නමින් වූ දුම්රිය ස්ථාන කිහිපයක් පැවති අතර පර්යන්ත දුම්රිය ස්ථානය ප්‍රධාන දුම්රිය ස්ථානය වශයෙන් පැවතිණ. පසු කාලයේදී මෙම දුම්රිය ස්ථාන වැසී ගොස් තිබේ.

කොටුව දුම්රිය ස්ථානය ලංකාවේ විශාලතම දුම්රිය ස්ථානය වන අතර එහි වේදිකා 11ක් පවතී. අංක 10 සහ 11 වේදිකා පටු මාර්ග වේදිකා වශයෙන් තිබී කැළණිවැලි දුම්රිය මග පුළුල් මාර්ගයක් බවට පත්කිරීමෙන් පසු මෙම වේදිකාවන්ට අයත් මාර්ග ද පුළුල් කර තිබේ. කොටුව දුම්රිය පලේ ප්‍රදාන පිවිසුම ඕල්කට් මාවත දෙසින් වේ. කාර්යාල සෙවකයින්ගේ පහසුව තකා ඩී.ආර්. විජේවර්ධන මාවත දෙසින් ද පිවිසුමක් ඇති අතර එහි ඇති ටිකට් කවුළුවෙන් නිකුත් කරන්නේ කෙටි දුර දුම්රිය ස්ථාන සඳහා පමණි. ඕල්කට මාවත දෙසින් ඇතුල්වීමේදී විවිධ පන්ති, මාර්ග හා දුර ප්‍රමාණය අනුව ටිකට් පත් ලබාගැනීමට වෙනස් ටිකට් කවුළු තිබේ. නගරාන්තර දුම්රිය සඳහා ටිකට් ලබා ගැනීමට වෙනම කවුළු ස්ථාපනය කර ඇති අතර සාමන්‍ය දුර ගමන් සේවාවල ආසන වෙන්කිරීම සඳහා වෙනම කාර්යාලයක් ද ඇත. නගරාන්තර දුම්රිය, ආසන වෙන් කරවාගත හැකි දුම්රිය සහ ඒවායේ ගාස්තු පිළිබඳව දුම්රිය දෙපාර්තුමේන්තුවේ වෙබ් අඩවියෙන් විස්තර ලබා ගත හැක.

කඳුරටට යාමට භාවිතා කල හැකි දුම්රිය
කොළඹ කොටුවේ සිට බදුල්ල දක්වා දිනකට සීඝ්‍රගාමි දුම්රිය සේවා තුනක් ක්‍රියාත්මක වේ. උදෑසන 5.55 ට පොඩි මැණිකේ දුම්රියත්, පෙ.ව. 9:30 ට උඩරට මැණිකේ දුම්රියත් බදුල්ල බලා ගමන් අරඹයි. මෙම දුම්රිය වල 1වන පන්තියේ නැරඹුම් මැදිරි ඇති අතර ඒවායෙ ආසන කලින් වෙන් කරවා ගත යුතුය. රාත්‍රි 8:00 කොළඹ කොටුව සිට බදුල්ල බලා රාත්‍රී තැපැල් දුම්රියක් ධාවනය වන අතර එහි 1වන පන්තියේ නිදන ඇඳන් සහිත මැදිරියක් ද, 2වන සහ 3වන පන්තියේ නිදන ආසන සහිත මැදිරි එක බැගින් ද ඇත. ඉහත දුම්රිය තුනේම 2වන හා 3වන පන්තියේ ආසන වෙන් නොකල මැදිරි ද තිබේ. කොළඹ කොටුව සිට බදුල්ල දක්වා සාමන්‍ය ගමන් කාලය පැය 11ක් පමණ වේ.

මහනුවර බලා සාමාන්‍ය දුම්රිය සේවා හතරක් කොළඹ කොටුවෙ සිට ක්‍රියාත්මක වේ. මෙයින් එක් දුම්රියක ගමනාන්තය මාතලේ වන අතර තවත් දුම්රියක් හැටන් දක්වාම ගමන් කරයි. එක් දුම්රියක් ගමන් අරඹන්නේ මාතරිනි. උදෑසන 7.00 ට සහ සවස 3.35 ට නගරාන්තර දුම්රිය දෙකක් ද කොළඹ කොටුවෙන් පිටත් වන අතර ගම්පහ (උදෑසන දුම්රිය පමණි), පෙරාදෙණිය හන්දිය යන දුම්රිය ස්ථානවල පමණක් මෙම දුම්රිය නතර කරයි. කොළඹ සිට නුවරට මහා මාර්ගයේ පුද්ගලික රථයකින් පවා යාමට පැය තුනක් පමණ ගතවන මුත් මෙම දුම්රිය (හදිසි ආපදා තත්වයක් නොමැති නම්) පැය 2 මිනිත්තු 35 කින් මහනුවරට ලඟා වේ. මීට අමතරව කොළඹ කොටුව සිට නානුඔය දක්වා දිවෙන නගරාන්තර දුම්රියක් සති අන්තයේදි පමණක් ධාවනය වේ. එම දුම්රිය පෙ.ව. 8.35 ට කොටුවෙන් පිටත් වී පේරදෙනිය හන්දිය, ගම්පොල, නාවලපිටිය, හැටන්, තලවාකැලේ යන දුම්රිය ස්ථානවල නවත්වා ප.ව. 2.10 ට නානුඔයට ලඟා වේ. මෙම නගරාන්තර දුම්රිය වල 2වන පන්තියේ ආසන සහ 1වන පන්තියේ නැරඹුම් මැදිරි ඇති අතර ආසන කලින් වෙන් කරවා ගත යුතුය.

හ්ම්ම්..වෙලාව රෑ 12යි….මට නිදි මතයි….අපෙ ගමනෙ මුල් කොටස හෙට ලියන්නම්…. මේ සටහන ගැන අදහස්, යෝජනා, චෝදනා, ප්‍රශ්න තියෙනවනම් නොපැකිලව ඉදිරිපත් කරන්න….

ප.ලි. :- මේ දවස්වල පොඩි වැඩ වගයක් නිසා ලියන්න අතපසු උනා….හැකි ඉක්මනින් ලියනවා…රැඳී සිටින්න.

Advertisements

One thought on “බදුලු දුම්රිය ගමනට පෙර

  1. මොනවා කිවුවත් ඔය intercity train එකනම් කියලා වැඩක් නෑ. කිසිම කරදරයක් නැතුව නුවර යන්න කියාපු ක්‍රමය. මම නම් දැන් ගෙදර යන හැම වෙලේකම උත්සාහ කරන්නේ ඔය train එක අල්ලගන්න

ප්‍රතිචාරයක් ලබාදෙන්න

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

ඔබ අදහස් දක්වන්නේ ඔබේ WordPress.com ගිණුම හරහා ය. පිට වන්න / වෙනස් කරන්න )

Twitter picture

ඔබ අදහස් දක්වන්නේ ඔබේ Twitter ගිණුම හරහා ය. පිට වන්න / වෙනස් කරන්න )

Facebook photo

ඔබ අදහස් දක්වන්නේ ඔබේ Facebook ගිණුම හරහා ය. පිට වන්න / වෙනස් කරන්න )

Google+ photo

ඔබ අදහස් දක්වන්නේ ඔබේ Google+ ගිණුම හරහා ය. පිට වන්න / වෙනස් කරන්න )