බදුලු දුම්රිය ගමන 3 – ගම්පොල, නාවලපිටිය හරහා ශ්‍රීපාද අඩවියට

අපි අපේ ගමනේ තුන්වෙනි කොටසටයි මේ ඇවිල්ල තියෙන්නෙ… පසුගිය කොටසේ කිව්ව වගේ අපි පේරාදෙණිය හන්දියෙ ඉඳන් බදුල්ල දෙසටයි…මෙම මාර්ගය පේරාදෙණියේ සිට පහල දෙසට විහිදුනත් පෙරාදෙණිය පැත්ත පහල පැත්ත හැටියටත් බදුල්ල පැත්ත ඉහල පැත්ත ලෙසත් තමයි හැඳින්වෙන්නෙ… මේ සටහනේදිත් දිශාවන් හඳුන්වද්දි ඒ විදිහටම හඳුන්වන බව ගමනට එකතුවෙන්න කලින් මතක් කරන්න ඕන…

පේරාදෙණියේ සිට ඉහලට ගමන් කරන දුම්රිය මග මහනුවර-නුවරඑලිය මහා මාර්ගයට වම් පසින් ඊට සමාන්තරව ගම්පොල දක්වා දිවෙයි. ගම්පොලට පෙර හමුවන ගෙලිඔය නගරයේද කුඩා දුම්රිය පලක් පිහිටයි. ගම්පොල නගරයට ඇතුලුවනවාත් සමග දුම්රිය මග මහා මාර්ගය හරහා ගොස් එහි දකුණු පසට පැමිණේ. කොළඹ සිට සැතපුම් 78ක් දුරින් පිහිටි ගම්පොල දුම්රිය ස්ථානය මුහුදු මට්ටමින් අඩි 1572ක් උසින් පිහිටයි. ගම්පොල දුම්රිය අතීතයේදී මහවැලි ගංවතුරින් පීඩා විඳ තිබේ. එක් එක් අවස්ථාවලදී පැමිණි ගංවතුර මට්ටම් දුම්රිය පලේ ඉහල කෙලවරේ පිහිටි සංඥා කුටියේ ලකුණු කර තිබේ. සමහර අවස්ථාවන්හීදී ගං වතුර මට්ටම දුම්රිය ස්ථානයේ වහල මට්ටමත් ඉක්මවා ගොස් ඇති බව දක්නට හැකිය. නැගෙනහිර දුම්රිය මගෙහි පිහිටි ගල්ඔය හන්දිය දුම්රිය පලද මේ ආකාරයෙන්ම දැඩි ලෙස ගංවතුර හසුවූ දුම්රිය පලකි. ගම්පොල පසු කරනවාත් සමග දුම්රිය මාර්ගයට දකුණු පසින් දර්ශනීය අම්බුළුවාව කඳුවැටිය සහ අම්බුළුවාව චෛත්‍ය දිස්වේ. අම්ඹුළුවාවට ළඟාවීමට ගම්පොල සිට මාවනැල්ල මාර්ගයේ කිලෝමීටර් කිහිපයක් ගමන් කල යුතුය. ගම්පොලදී දුම්රිය මග මහා මාර්ගයෙන් වෙන්වී නිරිත දෙසට ගමන් කරයි. ගම්මාන සහ කෙත් වතු මැදින් ගමන් කරන මාර්ගය තැඹිලිගල, උලපනේ හරහා නාවලපිටියට ලඟාවේ. අගනුවරින් සැතපුම් 82ක් දුරින් හා මුහුදු මට්ටමින් අඩි 1913ක් උසින් පිහිටි නාවලපිටිය දුම්රිය ස්ථානය දුම්රිය මාර්ගයේ ඉතා වැදගත් මධ්‍යස්ථානයකි. දුම්රිය පාලන කරන ප්‍රධාන පාලන මැදිරි තුනෙන් එකක් නාවලපිටියෙහි පිහිටා ඇත. අනික්වා පිහිටා ඇත්තේ කොළඹ හා අනුරාධපුරයේය. මින් ඉහහලට ඇති දුම්රිය මාර්ගය අතිශය දුෂ්කර හා තද වංගු සහිත බැවින් සමහර දුම්රිය එන්ජින් සහ දිගින් වැඩි දුම්රිය මැදිරි නාවලපිටියෙන් එපිටිට ගමන් කරවීම තහනම් වේ. අතීතයේදී වාෂ්ප එන්ජින් නැවැත්වීම සඳහා විශාල එන්ජින් ධාවනාගාරයක් දුම්රිය ස්ථානයේ පසෙකින් පිහිටි අතර දැන් එහි ඉතිරිවී ඇත්තේ නටබුන් පමණි.

නාවලපිටිය පසු කරන දුම්රිය මග රමණීය කැලෑබද පෙදෙසක් හරහා ගමන් කරයි. නාවලපිටියෙන් සැතපුම් 3ක් ඈතින් ඇති ඉඟුරු ඔය දුම්රිය පලට ලඟාවෙන්නේ දර්ශනීය ඉඟුරු ඔය අසලිණි. ඉඟුරු ඔය සිට තවත් සැතපුම් 4ක් ගිය තැන දුම්රිය මග ගල්බොඩ නම් ගම්මානයට ලඟාවේ. ගල්බොඩට ලඟාවීමට මහා මාර්ගයක් නොමැත. එනිසා වාහනයකින් එහි ලඟාවීමට නොහැක. ප්‍රධාන ප්‍රවාහන මාධ්‍ය වන්නේ දුම්රියයි. දිවයිනේ පිරිසිදුම ජලය ඇත්තේ ගල්බොඩ යැයිද යටත් විජිත සමයේදී මෙහි සිට ආණ්ඩුකාර මැදුරට ද ජලය ගෙනගිය බව කියැවේ. ගල්බොඩ දුම්රියට නුදුරින් උඩරට දුම්රිය මාර්ගයේ සුන්දර දර්ශනයක් නෙත ගැටේ. ඒ එක ලඟ පිහිටි බිම්ගෙවල් දෙකක් සහ ඒ අතර පිහිටි පාලමකි. බිම් ගෙවල් දෙක අතර මැදදී දුම්රිය මගට වම් පසින් දර්ශනීය ගල්බොඩ දිය ඇල්ල ගලා හැලෙනු දැකිය හැක. වටවල, උඩරට දුම්රිය මගෙහි හමුවන මීලඟ දුම්රිය පලයි. එය කොළඹ සිට සැතපුම් 100ක් දුරින් පිහිටයි. මුහුදු මට්ටමේ සිට ඇති උස අඩි 3259 කි. වටවල කලක් ලංකාවේ ඉහලම වාර්ෂික වර්ෂාපතනය ලැබෙන ප්‍රදේශය ලෙස සලකනු ලැබීය. වටවල දුම්රිය ස්ථානය අවට ප්‍රදේශය 19වෙනි සියවසේ සිටම නිරන්තරයෙන් නායයෑම් වලට ලක්වූ ප්‍රදේශයක්. 1992 දී සිදුවූ දරුණු නායයෑමක් නිසා එන්ජිමක් සහ භාණ්ඩ ගැල් දෙකක් ගිලා බැසීමකට ලක්වුණා. පසුව එයට ස්ථීර ප්‍රතිසංස්කරණ සිදු කෙරුණා. වටවල සිට දුම්රිය මග නැවතත් කඳු ගැටයක කැපුමක් මතින් දිවෙන අතර මාර්ගයට දකුණු පසින් ඇත්තේ විශාල ප්‍රපාතයකි. ඈතින් කොළඹ -නුවරඑලිය මහා මාර්ගයද දක්නට ලැබේ. වටවල ආසන්නයේ ඉහල වටවල නමින් කුඩා දුම්රිය පලක් පිහිටයි. ඉන්පසු හමුවන්නේ රොසැල්ල දුම්රිය පලයි. වටවල හා රොසැල්ල අතර ඉතා තියුනු වංගු කිහිපයක් පිහිටයි. සමහර වංගු කෙතරම් තියුණුද යත් දුම්රිය මගෙහි ඉහලට යනවිට තමන් පසු කර ආ දුම්රිය මග වම් පස කවුළුවෙන් තමන් දැනට සිටින තැනට පහලින් තිබෙනු දක්නට හැක. තවත් විශේෂ දර්ශනයක් වන්නේ රොසැල්ල දුම්රිය පලට කිලෝමීටරයක් පමණ තිබියදී දකුණු පස කවුළුවෙන් එම දුම්රිය ස්ථානය දැක්නට ලැබීමයි. මහා මාර්ගයේ වැලමිට වංගු මෙන් මෙම තියුණු වංගු පිහිටා තිබෙන නිසාවෙනි මෙවැනි දර්ශන පෙනෙන්නේ. රොසැල්ල පසු කල විට දුම්රිය මග කෙමෙන් මහා මාර්ගය දෙසට ලංවී හැටන් නගරය ආසන්නයේදී එකට හමුවේ. හැටන් දුම්රිය ස්ථානය කොළඹ සිට සැතපුම් 108ක් දුරින් හා මුහුදු මට්ටමින් අඩි 4141ක් උසින් වේ. නල්ලතන්නිය මාර්ගයෙන් ශ්‍රී පාද වන්දනාවේ යෙදෙන වන්දනා කරුවන් හැටන් දක්වා දුම්රියෙන් පැමිණේ. වන්දනා සමයේදී දුම්රිය ලඟාවීමේ වේලාවට අනුරූපව නල්ලතන්නිය දක්වා බස් රථ සේවයක් ද දුම්රිය ස්ථානය අසලින්ම ක්‍රියාත්මයක වේ. අදට අපේ ගමන මෙතැනින් නතර වෙනව. මීලඟ කොටසේ දී අපි හපුතලේ දක්වා ගමන් කිරීමට බලාපොරොත්තු වෙනව. මෙම ලිපිය පිළිබඳ ඔබේ අදහස් උදහස් ආදරයෙන් පිළිගන්නව.

Advertisements

7 thoughts on “බදුලු දුම්රිය ගමන 3 – ගම්පොල, නාවලපිටිය හරහා ශ්‍රීපාද අඩවියට

    • බොහොම ස්තුතියි ප්‍රතිචාරයට සහෝදරයා! 🙂

      මං මේ සටහන ලියන්නෙ ගොඩක් අය යන්නන් වාලේ යනව මිසක් ගොඩක් සුන්දර සහ වැදගත් ස්ථාන ගැන විමසිලිමත් වෙනව අඩු නිසා. මං සමහර වෙලාවට දැකල තියෙනව නැරඹුම් මැදිරියෙ ඉදිරිපසම ආසනය වෙන් කරගෙන නිදාගෙන යන අය.

  1. ගොඩාක් වැදගත් ලිපි පෙළ. බොහොම ස්තුතියි. මමත් එක වතාවක් ගියා. එත් මග තොරතුරු ගැන දැනීමක් තිබුනේ නැ. කලින් මග තොරතුරු දැනගෙන යන එක තමයි , යන ගමනේ වටිනාකම වැඩි වෙන්නේ. මට දැන් අයෙත් ආසයි තව එක වතාවක් යන්න.

ප්‍රතිචාරයක් ලබාදෙන්න

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

ඔබ අදහස් දක්වන්නේ ඔබේ WordPress.com ගිණුම හරහා ය. පිට වන්න / වෙනස් කරන්න )

Twitter picture

ඔබ අදහස් දක්වන්නේ ඔබේ Twitter ගිණුම හරහා ය. පිට වන්න / වෙනස් කරන්න )

Facebook photo

ඔබ අදහස් දක්වන්නේ ඔබේ Facebook ගිණුම හරහා ය. පිට වන්න / වෙනස් කරන්න )

Google+ photo

ඔබ අදහස් දක්වන්නේ ඔබේ Google+ ගිණුම හරහා ය. පිට වන්න / වෙනස් කරන්න )